Anul apariţiei: 2010
Nr. jucători: 2 − 7
Durata unui joc: 30 minute
Designer: Antoine Bauza
Dependenţă de limbă: Nu este necesară traducerea jocului
Distribuitor: Repos Production
7 Wonders e un joc de strategie cu cărţi centrat în jurul unei mecanici care cere celor implicaţi să colecţioneze o serie de cărţi pentru a obţine un punctaj cât mai mare la final. Jocul se desfăşoară pe parcursul a trei runde principale numite Ere, fiecare dispunând de un pachet de cărţi specific acelei perioade. Fiecare Eră este împărţită în mai multe ture în care jucătorii selecţionează în mod simultan cărţi din pachetul Erei respective şi încearcă să le folosească în mod optim pentru dezvoltarea civilizaţiei sale.
Fiecare jucător îşi poate alege în mod aleator sau nu o civilizaţie pe care o va conduce pe parcursul celor trei Ere. Fiecare civilizaţie are mici particularităţi (afişate pe tabela ce infăţişează Minunea) de care trebuie ţinut seama când se selectează cărţile din pachetele specifice fiecărei Ere pentru a obţine un punctaj cât mai mare la final. Se punctează la sfârşit o multitudine de factori cum ar fi aspectul militar, construcţiile civile, construcţiile comerciale sau cele ştiinţifice cât şi nivelul la care a ajuns Minunea civilizaţiei pe care o conduceţi.
Nu am să insist pe reguli ci mai degrabă pe atmosfera pe care o crează jocul. În primul rând e de remarcat faptul că jocul e foarte aşezat, ritmul fiind extrem de relaxat şi calm. Jucătorii stau în jurul mesei şi aleg o carte dintre cele pe care le au în mână după care dau mai departe cărţile rămase şi le primesc pe cele ale jucătorului de lângă ei într-un sens ce se schimbă de la tură la tură. Pentru cunoscători este vorba de sistemul de Draft folosit în alte jocuri şi făcut celebru probabil de mai bine cunoscutul Magic the Gathering. De aici vine şi particularitatea jocului. Deşi interacţiunea dintre jucători nu e foarte directă, aceasta nu lipseşte. Poţi alege cărţi pentru că ai nevoie de ele sau poţi alege cărţi doar ca să nu cadă în mâinile altor jucatori, care pot beneficia de ele. Atmosfera este extrem de plăcută iar presiunea resimţită în Ligretto sau alte jocuri mai dinamice lipseşte aici cu desăvârşire. Însă există un sentiment foarte plăcut de anticipare şi curiozitate atunci când urmează să primeşti pachetul jucătorului de lângă tine. Nu ştii ce strategie să aplici până nu vezi ce cărţi poţi să selecţionezi, cel puţin în prima fază, lucru care face ca strategia în joc să fie foarte fluidă şi trebuie adaptată constant la cărţile care vin. Factorul noroc are un rol în acest joc, însă nu major… Aş spune că norocul e secundar, locul principal fiind ocupat de capacitatea jucătorilor de a gândi strategic cu 2-3 paşi înainte. Relaţiile dintre jucători sunt importante. Poţi face comerţ cu cei de lângă tine dar în acelaşi timp poţi şi să te războieşti cu ei. Mereu trebuie menţinută o balanţă între ce poţi produce şi ce poţi cumpăra de la alţii.
Ce mi-a plăcut personal a fost faptul că jocul are o rejucabilitate foarte mare. Nu există o strategie câştigătoare, o reţetă imbatabilă. De fiecare dată poţi încerca ceva diferit cu şanse mari de câştig. E genul de joc care devine tot mai savuros şi mai plăcut o dată cu rejucarea lui. De îndată ce înveţi cam ce cărţi sunt în pachete poţi să gândeşti o strategie nu doar pe 2-3 ture, ci pe 2-3 Ere înainte. Prima Era îţi aduce multe cărţi de producţie. Fă balanţa corect între ce vrei să produci şi ce vrei să cumperi căci banii se fac greu dar în acelaşi timp e imposibil să te concentrezi doar pe producţie. Era a doua îţi aduce materiale manufacturate şi structuri comerciale şi civile. Deja începi să foloseşti fundaţia construită din prima Eră şi începi să te dezvolţi pe o ramură aleasă de tine sau să ai câte puţin din fiecare. Vine era a treia care aduce structuri foarte interesante cu abilităţi speciale ce se punctează la sfârşit, însă costă o combinaţie de resurse greu de obţinut. Produci destule materii prime ca să le construieşti? Ai fost prevăzător să îţi îndemni vecinii să producă ce tu nu poţi si să vă ajutaţi reciproc? Ce e de remarcat este că ai nevoie câte puţin din toate, deoarece totul se punctează. Nimic nu trebuie pierdut sau ignorat deşi o specializare e necesară pentru a acumula multe puncte.
7 Wonders e un joc ce merge foarte bine şi în 2 jucători, cât şi în maximul de 7. Sistemul de draft e foarte frumos făcut pentru fiecare caz. Jocul beneficiază de mai multe extensii ce pot fi adăugate pe parcurs pentru o rejucabilitate şi mai mare. E un joc ce îl recomand oricui, însă ţineţi minte că e genul de boardgame ce se joacă cu calm şi un ceai bun lângă. Eu îl număr printre favoritele mele, însa am auzit mulţi prieteni care nu îl agrează datorită interacţiunii scăzute dintre jucători.
7 Wonders a câştigat în 2011 premiul Kennerspiel des Jahres, jocul anului pentru avansaţi în Germania.
Plusuri: reguli uşoare şi timp scurt de joc, nu are nevoie de spaţiu mare pentru a fi jucat, ritm relativ lent de desfăşurare ce permite o gândire strategică profundă.
Minusuri: Interactivitate indirectă între jucători, ritm lent ce ar putea să displacă celor mai colerici.
3 thoughts on “7 Wonders”