Relativ nou veniti pe piata, pe www.dragongames.ro puteti gasi multe noutati sau jocuri dificil de gasit in Romania, la preturi avantajoase. Tot aici puteti sa gasiti si “Castles by the Sea”, un joc abstract de strategie in care construiesti structuri in nisip pentru a castiga puncte de victorie. Cu o plansa modulara si o multime de cladire si unitati din care poti alege, jocul este un puzzle interesant in care nici o piesa plasata nu este in siguranta din cauza hazardelor. Cat vei reusi sa iti tii in picioare structurile?
In “Castles by the sea” vei conduce un popor numit “shorelings”. Acestia locuiesc pe plaja unde isi fac castele din nisip si infrunta tot felul de pericole. Va trebui sa construiesti castele cat mai mari pe care sa le populezi cu oamenii din poporul tau. Bineinteles ca aceste castele pot fi distruse foarte usor, dar cu cat vei reusi sa le ti mai mult pe tabla de joc cu atat vei castiga mai multe puncte de victorie.
Nu am stiut prea multe despre gameplay-ul acestui joc, dar au fost cateva lucruri care ne-au atras la el. In primul rand, aspectul jocului pe masa. Acesta vine cu piese 3D facute din lemn cu care construiesti castele pe tabla de joc. In al doilea rand, grafica este una foarte placuta si viu colorata, aducand putin cu grafica din anime. Iar in al 3-lea rand, avand in vedere cat de mohorata este vremea de afara, dorul de plaja si de mare si-a spus cuvantul.
DESFĂȘURAREA JOCULUI
“Castles by the sea” este un joc competitiv in care 2-4 jucatori isi vor plasa piesele pe aceeasi tabla de joc, incercand sa castige cat mai multe puncte. In funtie de numarul de jucatori plansa de joc va avea un spatiu mai mare sau mai mic unde jucatorii isi vor putea aseza piesele.
Fiecare jucator are la dispozitia sa 3 tipuri de cladiri si 3 tipuri de unitati pe care le va plasa pe harta. Cladirile si unitatile sunt variabile, in joc sunt in total 12 cladiri si 12 unitati cu cerinte diferite. Acestea vin sub forma unor carti pe care se vor aseza piesele de lemn care reprezinta cladirea sau oamenii. Atunci cand vei muta piesele pe tabla de joc, spatiul pe care acestea il ocupa pe carte se va elibera si va genera bani atata timp cat nu este ocupat din nou de piesa. Cu cat reusesti sa tii mai mult piesele pe tabla de joc si implicit cartile libere, cu atat vei primi mai multe puncte la sfarsitul fiecarei runde de joc.
Harta jocului este impartita in 3×3 patrate, acestea la randul lor fiind impartite in mai multe spatii pe care se vor aseza piesele. Fiecare spatiu poate sa tina doar o piesa pe orizontala, dar pe verticala numarul pieselor poate fi oricat de mare.
Nu uita ca tot ce construiesti este facut din nisip si poate fi stricat foarte usor. In joc sunt 6 posibile hazarde, iar in fiecare partida vor fi alese aleatoriu 3 care vor putea afecta tabla de joc. Ni s-au parut foarte amuzante corelatiile dintre numele hazardelor si grafica de pe carti: The Dragon este un zmeu, The Giant este un bebelus care calca totul in picioare, The Terror un catel entuziasmat si The Meteor o minge de volei. Poate niste lucruri obisnuite si deloc periculoase in lumea noastra, dar cand faci parte dintr-un popor cu dimensiuni atat de mici, totul poate parea mult mai inspaimantator.
Jucatorii pot alege cladirile si unitatile, sau le pot selecta aleator, atata timp cat folosesc acelasi set de carti. Cladirile vin in 3 tipuri, o piesa mare care ocupa 2 spatii, inca 2 seturi de cate 2 piese mici care ocupa cate un spatiu. Acestea au diferite reguli pe care trebuie sa le respecti atunci cand le plasezi pe tabla, iar aceste reguli vin impreuna cu cartea corespunzatoare lor. Spre exemplu Tower poate fi construit doar pe alta piesa si trebuie sa aiba 2 ziduri goale adiacente, Door trebuie sa fie plasata intre 2 blocuri de nisip iar fetele piesei trebuie sa fie mereu libere, etc.
De asemenea unitatile vin sub diferite nume: Princess, Archer, Guard, Wizard, Hunter, Duelist, fiecare cu regulile lui de plasare si propriul mod de scoring la sfarsitul turei. Spre exemplu, Thief trebuie asezat pe un cub pe care tocmai l-ai pus, sa fie adiacent unei alte piese pe acelasi nivel iar el iti va genera atatea puncte cate structuri inamice sunt pe acelasi tile cu el.
Pe tura ta va trebui sa urmaresti un anumit tipar de actiuni.
In primul rand vei lua cateva cuburi de nisip, numarul minim este de 3, dar poti lua mai multe daca in tura anterioara ti-au fost indepartate piese de pe harta. In functie de cate piese ai pierdut, iti vei lua suplimentar cuburi de nisip. Cuburile de nisip nu iti vor aduce niciun punct, ele sunt piese comune, ceilalti jucatori se pot folosi de ele dupa ce le-ai plasat pe harta. Chiar daca nu iti vor aduce puncte, acestea te vor ajuta sa iti construiesti castelul si sa indeplinesti cererile pentru plasarea pieselor tale.
Vei putea sa iti muti oricate piese vrei de pe carti sau din zona ta pe tabla de joc atata timp cat vei respecta regulile de asezare ale acestora. Cuburile simple de nisip nu au nicio regula specifica, dar pentru fiecare cub cladire sau unitate va trebui sa respecti regulile specifice ei. Toate cuburile pe care le asezi intr-o tura vor trebui sa formeze un grup de piese conectate, prin atingerea cel putin a unei fete cu un cub asezat anterior in aceeasi tura.
Ulterior, vei colecta puncte pentru fiecare piesa care nu este pe cartea sa.
In ultimul rand, vei muta un hazard si vei intoarce cate o carte pentru fiecare celelalte 2 hazarde.
Hazardele sunt efecte ce vor afecta tabla de joc si piesele de pe ea. In fiecare partida se vor folosi 3 hazarde, acestea sunt plasate pe 3 dintre marginile plansei de joc. Cand isi termina tura, jucatorul activ va trebui sa mute unul dintre hazarde pe o latura adiacenta, acesta nu se va activa, iar pentru celelalte 2 hazarde ramase, jucatorul va intoarce cate o carte din teancul lor. Pe fiecare carte este indicat un numar de puncte de la 0 la 3. Cand pentru un hazard suma cartilor intoarse va fi mai mare sau egala cu 3 puncte, acel hazard se va activa.
Fiecare hazard afecteaza diferit piesele si zonele de pe harta. De exemplu The Terror va afecta toate piesele de pe un tile, The Dragon doar piesele de pe cele doua mai de sus etaje, dar pe tot culoarul (3 tileuri), “The Sandstorm” va inlocui toate structurile jucatorilor cu cuburi de nisip iar “The Giant“ va scoate toti meeplesii de pe un culoar, intorcandu-i in rezerva jucatorilor.
La inceputul jocului fiecare jucator va primi 3 carti cu obiective secrete, daca oricand de-a lungul jocului conditiile de pe ele sunt indeplinite, obiectivul este realizat si jucatorul va primi cateva puncte suplimentare de victorie.
ARTA SI COMPONENTE
Componentele jocului arata extraordinar de bine, toate piesele care vor fi asezate pe harta sunt facute din lemn, iar dupa ceva timp cand harta se va aglomera va arata destul de impresionant.
Artworkul este placut, grafica fiind unul dintre motivele care ne-au atras la joc. Cel mai mult ne-au placut ilustratiile de pe cartile cu hazarde, fiind destul de amuzante.
CONCLUZII
Numarul de carti cladiri si personaje aduc o variabilitate mare jocului. De fiecare data va trebui sa iti faci alte strategii, in functie de ce carti se aleg. De asemenea, si hazardele prezente in fiecare partida vor aduce variabilitate si strategii noi.
Ne-a placut ca in afara de puzzle-ul pe care trebuie sa il rezolvi cand asezi piesele tale pe tabla, astfel incat sa pui cat mai multe in fiecare tura, mai exista si o interactiune destul de mare intre jucatori. Pe tabla se afla zone cu jetoane de puncte, pe care daca iti plasezi o piesa vei lua jetonul si punctele de pe el, dand jucatorilor un motiv sa se lupte cine sa ia mai multe jetoane.
In afara de piesele fiecarui jucator, pe harta vor exista cuburi de stanca si cuburi de nisip, acestea sunt comune si pot fi folosite de toti jucatorii. Fiecare va incerca sa le foloseasca pentru el, astfel incat sa poata muta cat mai multe piese de pe carti in zona de joc. Atunci cand iti faci strategia va trebui sa iei in considerare si faptul ca pe tura lor, adversarii se pot folosi de piesele puse de tine si ca harta se va modifica considerabil.
O alta interactiune intre jucatori este data de hazarde. Acestea pot fi mutate si activate de adversari, acest lucru putand duce la distrugeri foarte mari pe harta. Cand iti asezi piesele pe harta va trebui sa iei in considerare si aparitia hazardelor, astfel ca o strategie buna este sa nu iti tii toate piesele concentrate pe 1 tile, sau pe un culoar, pentru ca pot fi indepartate foarte usor cu un hazard. Poate ar fi bine sa le tii alaturi de piesele celorlalti jucatori astfel incat acestora le va veni mai greu sa le distruga pe alea tale, pentru ca si ale lor vor fi distruse.
Am avut jocuri in care distrugerea a fost evitata, jucatorii jucand mai mult in pace si concentrandu-se doar pe plasarea pieselor propri, dar si jocuri in care fiecare incerca sa distruga cat mai multe piese apartinand adversarilor.
Am incercat jocul in 2 si 4 jucatori, jocul merge la fel de bine, harta marindu-se sau micsorandu-se in functie de cate regate va gazdui. Singura diferenta este ca in mai multi jucatori harta se va schimba mai mult intre turele tale datorita pieselor plasate de ceilalti jucatori dar si a numarului mai mare de hazarde care o vor afecta.
Ne-au placut in mod special efectele variate ale hazardelor si cum le poti folosi pentru a distruge castelele adversarilor. Faptul ca sunt random, niciodata nu vei stii daca se vor activa sau nu pe tura respectiva, aduce un plus de tensiune jocului. Cel mai placut lucru pe care il poti face dupa ce construiesti un castel de nisip esta sa il distrugi. Iar daca faci asta cu un castel al unui adversar este si mai satisfacator.
Rating 7.5/10
Disclaimer: A review copy of this game was provided to us by www.dragongames.ro
Check out our reviews here: Our Reviews
You can follow us on instagram: BoardGameColors