Ne-au cocoșat, ne-au spart capetele, ne-au dat la gioale, s-a lăsat cu scandal și nu ne-am simțit așa bine cu o serie de board games de foarte mult timp!
Jocurile din seriile North Sea, South Tigris și West Kingdom, opt la număr în acest moment, toate publicate de către Garphill Games, iar toate-l au ca designer pe Shem Phillips și doar unele îl includ pe S.J. Macdonald. Suntem aici să vă prezentăm ce-i special cu aceste serii, iar poate mai târziu analizăm și fiecare joc în parte.
*Notă: o să vedeți că folosim câteodată termenul “board games” și câteodată “joc”. Facem asta pentru că în sine board game-urile sunt jocuri prin definiție și este mai ușor de scris în limba română “joc” sau “jocuri” decât “board games”, deci în acest articol sunt interschimbabile.
Ce e asa special la aceste serii?
Aproape că ne este teamă să le înșirăm pe toate, pentru că dacă le scriem numele parcă vine o dorință necontrolabilă să le și jucăm 😁. Titlurile sunt după cum urmează, în ordine cronologică a seriilor: N: Shipwrights of the North Sea (cu o versiune refăcută în 2024 și numită Redux), Raiders of the North Sea, Explorers of the North Sea S: Wayfarers of the South Tigris, Scholars of the South Tigris, Inventors of the South Tigris (care ar trebui să fie lansat în 2024) V: Architects of the West Kingdom, Paladins of the West Kingdom, Visounts of the West Kingdom.
Toate jocurile din aceste serii au ceva aparte, un virus, o energie care te cuprinde și după vreo două jocuri realizezi că n-ai mai jucat așa ceva în viața ta. Deși fiecare serie (N, S, V) se dovedește unică prin pachetul creat cu suma mecanismelor, sunt și câteva elemente comune. Chiar dacă poate puțin mai ezoterice, dar sunt acolo și ajută la crearea lumii începută de Shem Phillips.
Specialitatile de pe meniu
Primul lucru ce iese în evidență este stilul artistic folosit în toate jocurile, care deși a evoluat în timp, artistul Mihajlo Dimitrievski a menținut stilul său ce ilustrează o lume medievală, cu oameni ce vin cu imperfecțiuni fizice, unii mai caricaturizați decât alții, culori în general ce nu sar în ochi, dar tot timpul bine alese și tot timpul cu fundaluri detaliate. Dacă ilustrațiile din aceste jocuri ar fi folosite într-un Graphic Novel, nu m-aș gândi de două ori dacă-și au locul.
O altă legătură, ce iese la iveală poate doar după ce joci vreo 2-3 jocuri din aceste serii, este complexitatea ascunsă, sau poate mai degrabă măiestria cu care sunt îmbinate mecanismele jocurilor. Deși cele precum Shipwrights sau Explorers sunt date exemplu ca fiind mai puțin complexe, mecanismele din fiecare sunt implementate și întortocheate elegant. Exemple bune sunt în Explorers, când trebuie să decizi pe ce insulă încă neexplorată să-ți lași vikingii ca să poți aduce acasă animale sau resurse, folosind barca ta comic de mică, totul în timp ce încerci să extinzi terenul fie să le strici ziua oponenților tăi sau doar așa pe colțul din stânga pentru că într-acolo ai început tu prima dată.
Un alt exemplu este în Paladins când tragi 3 paladini (evident) și pe unul folosești acum, altul arunci și pe ultimul îl pui deasupra teancului de cărți, pentru că așa cum îți așterni, așa dormi. Sau în Scholars când ai ochit un manuscript ideal pentru cărturarii asupra cărora ți-ai aplicat influența, iar apoi faci o tură prin care traduci un manuscript și reușești să pensionezi 2 cărturari de-ai tăi dintr-un foc.
Fiecare serie la puricat
North Sea
Acum nah, fiecare serie este focusată și definită de ceva specific, iar primele indicii vin chiar din numele seriei. Toate jocurile din seria North Sea sunt făcute în jurul apei și a vikingilor, iar mai specific Shipwrights pune jucătorii să se întreacă în construirea flotei și să fie cel mai productiv clan. In Raiders jucătorii trebuie să dovedească că sunt cei mai buni războinici prin raiduri pe o hartă comună. Iar în Explorers controlezi o singură bărcuță cu maxim 3 locuri disponibile, în care trebuie să înghesui resurse și animale în timp ce plasezi tile-uri hexagonale într-un efort de a descoperi teritorii noi și misterioase.
West Kingdom
În West Kingdom, jucătorii sunt aruncați undeva prin Evul Mediu și totul are o influență anglo-franceză, cu regi, nobili, castele și desigur biserici. În primul joc din serie, Architects, toți încearcă să impresioneze regele cu construcții poate utile, poate nu, dar să și scoată un bănuț din capturarea răufăcătorilor, aka workerii oponenților. Paladins vine cu paladinii! plus construit de ziduri și bătălii cu așa-zișii Outsiders. Iar Viscounts vine cu o hartă circulară pe care se plimbă fiecare viconte încercând să întărească regatul și să arunce oameni în castel până nu mai ai loc ceilalți jucători.
South Tigris
Trilogia South Tigris aduce un aer arabic, tot de prin anii Evului Mediu, dar parcă si țeluri mărețe, cu sete de cunoaștere și aprofundare în texte filozofice. Complexitatea pare să fie la un nivel și mai înalt, iar primul joc din serie, Wayfarers, începe direct cu explorarea deșertului, apelor și a cerului! Și nu în orice fel random, ci totul să fie într-un balans perfect, fără să neglijezi apa pentru că ți-e teamă de umezeală. Scholars aduce o lume plină de culori și texte magnifice, pe care trebuie să le trimiți la traducători experți pentru a le putea arhiva în bibliotecile arabice. Aici mai notăm și inovația cu care folosește culori, pentru că poți folosi un zar albastru și unul roșu ca să ai acces la acțiunile mov, ba mai mult, poți asigna și workeri care pot schimba culoarea sau valoarea de bază a unui zar. Ar fi și Inventors, dar în acest moment nu a fost lansat și revenim cu păreri când o fi.
Outro
A fost un challenge pentru noi, nu am știut în ce ne băgăm când am început cu Architects, dar foarte rapid am descoperit comoara ascunsă și atât a trebuit ca să punem toate seriile acestea la loc de cinste în colecția noastră.
Si daca vrei sa citesti mai multe despre experientele noastre, am scris aici despre cum a fost cand am jucat cu Tomesaga (link pe poza).