De câte zile ai nevoie pentru a-l bate pe Garry Kasparov la șah?

O întrebare postată pe Reddit în urmă cu câteva luni a izbucnit în ultima perioadă pe rețele sociale unde oamenii dezbat cât timp ar dura ca să scapi dintr-o buclă temporală dacă ar trebui să rămâi acolo până când l-ai învins pe Marele Maestru rus la șah, Garry Kasparov.

Un om nu a jucat niciodată șah, dar cunoaște toate regulile. De fiecare dată când pierde, bucla se resetează și Garry nu își va aminti niciunul dintre jocurile anterioare, dar omul respectiv da. Fraudarea este cu imposibilă și omul respectiv nu are acces la informații din exterior. El nu va îmbătrâni sau muri, nu va deveni nebun și va juca de câte ori este nevoie pentru a câștiga. De câte ori trebuie să joace pentru a câștiga și a scăpa din bucla temporală?

Narwhalbaconguy, postare pe Reddit

Răspunsul la îndemână ar fi că nu este diferit de a juca un joc video, cu dificultatea ridicată la maximum. Poate lua câteva sute de încercări, dar în cele din urmă poți învinge. Chiar dacă un Maestru de șah poate fi mai bun decât computerul, în cele din urmă este același lucru că, prin intermediul a o mie sau 10.000 de încercări, ajungi acolo unde doar memorezi fiecare mișcare posibilă.

Apar rapid probleme pentru că poți să memorezi prima mișcare pe care o face Kasparov și să ai un răspuns la ea, dar de fiecare dată când începi să te adaptezi, el va schimba modul în care joacă. Chiar și așa se poate spune că există un număr finit de moduri de a juca un joc de șah. Nu chiar.

O mutare pentru alb și apoi una pentru negru oferă aproximativ 103 posibilități. Un joc tipic durează aproximativ 40 de mutări până la abandonul unuia dintre jucători. O estimare conservatoare deoarece calculul este necesar până la mat, nu la abandon. Cu toate acestea, chiar și la aceast număr, vor trebui calculate 10120 de variante. O mașină care operează la rata de o variație pe microsecundă ar necesita peste 1090 de ani pentru a calcula prima mutare!

Claude Shannon, matematician, în lucrarea sa „Programming a Computer for Playing Chess”

Ca termen de comparație, numărul estimat de atomi din universul nostru observabil este aproximat la 1080 atomi.

Acesta este unul dintre motivele pentru care unde a mai fost postată această întrebare, jucători de șah de nivel înalt vin și spun că nu vei scăpa niciodată din buclă. Jucători care au jucat o sută de mii de jocuri competitive și care înving în mod obișnuit alți Maeștri susțin că în cazul descris, Kasparov nu ar fi niciodată învins doar prin simplu exercițiu și repetiție.

Nu funcționează așa, e ca și cum ai crede că dacă te-ai antrena suficient de mult, ai putea sări în cele din urmă până pe Pluto.

Anthony Vicino, Maestru de șah

Acum însă întrebarea devine o discuție filozofică despre care sunt limitele unei minți umane. Contează doar dacă mintea omului din exercițiul descris este genetic potrivită pentru șah? Kasparov s-a născut cu această abilitate și alții nu? Sunt aceleași presupuneri valide și pentru alte jocuri de societate?

Dăm o tură prin știrile lumii pentru a-ți aduce ultimele noutăți despre jocuri de societate și cele mai noi lansări de board games

HowToPlay.ro

Crowdfunding Știri

După Wolfenstein, Archon Studio pregătește adaptarea Quake

​Editura Archon Studio, în parteneriat cu Bethesda, a anunțat Quake: The Board Game, o adaptare a cunoscutei serii de jocuri video. Detalii suplimentare și o pagină de campanie de crowdfunding au fost lansate public în octombrie 2025. ​Jocul de societate este creat pentru a coincide cu cea de-a 30-a aniversare Quake, programată pentru 2026, având […]

Citește mai mult
Crowdfunding Știri

Mai multă politică în Hegemony: A fost anunțată extensia Shadows of Authority

​Hegemony: Shadows of Authority, o nouă extensie pentru Hegemony: Lead Your Class to Victory, a fost anunțată de editura Hegemonic Project Games. Detaliile despre extensie au apărut în luna octombrie 2025, fiind prezentate în cadrul SPIEL Essen 2025 și printr-o campanie pe platforma Gamefound. ​Editura Hegemonic Project Games este cunoscută pentru concentrarea sa pe jocuri […]

Citește mai mult
Știri

Groaza de pe masa de joc: ce ne jucăm de Halloween

​Pe măsură ce sezonul de Halloween se apropie, interesul pentru jocurile de societate cu tematică de groază și mister crește. Iată o listă de jocuri potrivite tematic pentru acest weekend: ​Mysterium: Un joc cooperativ de deducție de la editura Libellud, cunoscută pentru Dixit și Seasons. Creat de Oleksandr Nevskiy și Oleg Sidorenko, cu ilustrații de […]

Citește mai mult