De câte zile ai nevoie pentru a-l bate pe Garry Kasparov la șah?

O întrebare postată pe Reddit în urmă cu câteva luni a izbucnit în ultima perioadă pe rețele sociale unde oamenii dezbat cât timp ar dura ca să scapi dintr-o buclă temporală dacă ar trebui să rămâi acolo până când l-ai învins pe Marele Maestru rus la șah, Garry Kasparov.

Un om nu a jucat niciodată șah, dar cunoaște toate regulile. De fiecare dată când pierde, bucla se resetează și Garry nu își va aminti niciunul dintre jocurile anterioare, dar omul respectiv da. Fraudarea este cu imposibilă și omul respectiv nu are acces la informații din exterior. El nu va îmbătrâni sau muri, nu va deveni nebun și va juca de câte ori este nevoie pentru a câștiga. De câte ori trebuie să joace pentru a câștiga și a scăpa din bucla temporală?

Narwhalbaconguy, postare pe Reddit

Răspunsul la îndemână ar fi că nu este diferit de a juca un joc video, cu dificultatea ridicată la maximum. Poate lua câteva sute de încercări, dar în cele din urmă poți învinge. Chiar dacă un Maestru de șah poate fi mai bun decât computerul, în cele din urmă este același lucru că, prin intermediul a o mie sau 10.000 de încercări, ajungi acolo unde doar memorezi fiecare mișcare posibilă.

Apar rapid probleme pentru că poți să memorezi prima mișcare pe care o face Kasparov și să ai un răspuns la ea, dar de fiecare dată când începi să te adaptezi, el va schimba modul în care joacă. Chiar și așa se poate spune că există un număr finit de moduri de a juca un joc de șah. Nu chiar.

O mutare pentru alb și apoi una pentru negru oferă aproximativ 103 posibilități. Un joc tipic durează aproximativ 40 de mutări până la abandonul unuia dintre jucători. O estimare conservatoare deoarece calculul este necesar până la mat, nu la abandon. Cu toate acestea, chiar și la aceast număr, vor trebui calculate 10120 de variante. O mașină care operează la rata de o variație pe microsecundă ar necesita peste 1090 de ani pentru a calcula prima mutare!

Claude Shannon, matematician, în lucrarea sa „Programming a Computer for Playing Chess”

Ca termen de comparație, numărul estimat de atomi din universul nostru observabil este aproximat la 1080 atomi.

Acesta este unul dintre motivele pentru care unde a mai fost postată această întrebare, jucători de șah de nivel înalt vin și spun că nu vei scăpa niciodată din buclă. Jucători care au jucat o sută de mii de jocuri competitive și care înving în mod obișnuit alți Maeștri susțin că în cazul descris, Kasparov nu ar fi niciodată învins doar prin simplu exercițiu și repetiție.

Nu funcționează așa, e ca și cum ai crede că dacă te-ai antrena suficient de mult, ai putea sări în cele din urmă până pe Pluto.

Anthony Vicino, Maestru de șah

Acum însă întrebarea devine o discuție filozofică despre care sunt limitele unei minți umane. Contează doar dacă mintea omului din exercițiul descris este genetic potrivită pentru șah? Kasparov s-a născut cu această abilitate și alții nu? Sunt aceleași presupuneri valide și pentru alte jocuri de societate?

Dăm o tură prin știrile lumii pentru a-ți aduce ultimele noutăți despre jocuri de societate și cele mai noi lansări de board games

HowToPlay.ro

Știri

Ares Games anunță oferta pentru Essen Spiel 2024

Ares Games a anunțat recent lineup-ul său pentru evenimentul Essen Spiel 2024. Participanții la târg vor avea opțiunea de a precomanda jocurile pentru a le ridica direct de la eveniment. Cei care nu pot fi prezenți la târg au, de asemenea, posibilitatea de a precomanda produsele, beneficiind de livrare gratuită în Statele Unite și în […]

Citește mai mult
Știri

Descoperirea unei table de joc antice provoacă suspiciuni privind originea jocului

Descoperirea recentă a unei table de joc antice pe peninsula Absheron, datând din mileniul al treilea î.Hr., aduce în atenție jocul cunoscut sub numele de “jocul cu cincizeci și opt de găuri”. Această descoperire contestă teoria conform căreia jocul ar fi avut originea exclusiv în Egipt sau în sud-vestul Asiei, arătând în schimb o posibilă […]

Citește mai mult
Știri

Capstone Games anunță trei jocuri noi cu lansare la Spiel Essen

Capstone Games a anunțat recent lansarea a trei titluri noi, menite să îmbogățească portofoliul de jocuri de societate al companiei. Primul dintre acestea este „Black Forest”, un joc elaborat de renumitul designer Uwe Rosenberg (Agricola, A feast for Odin, Le Havre, etc.). În acest joc, participanții parcurg un peisaj al Pădurii Negre, vizitând diverse sate […]

Citește mai mult