După șase ani de dezvoltare, Larian Studios a lansat Divinity: Original Sin The Board Game – o distilare a abordării sale unice a RPG-urilor fantasy într-o cutie de carton și plastic.
Jocul de societate este foarte drag studioului – asta probabil nu ar trebui să surprindă pe nimeni. Kieron Kelly, coordonatorul de publicare la Larian și supraveghetorul proiectului, însuși a condus în fiecare săptămână un joc Dungeons & Dragons “timp de trei ani, poate chiar mai mult”, și nu este deloc singurul.
“Există multe persoane care sunt DM sau joacă D&D sau alte jocuri de societate”, spune Kelly. “Sunt mulți jucători de jocuri de societate, sunt seri de jocuri de societate în birourile din Gent și Dublin, și în alte câteva locații. Și apoi avem și o comunitate mare de fani Warhammer. Cred că mereu am fost genul acela de pasionați de jocurile de societate.”
Dar, ironic, transpunerea acelei abordări înapoi într-un joc de societate a fost mult mai dificilă decât se aștepta Larian. O versiune funcțională a jocului a fost pregătită aproximativ la timp pentru a fi livrată susținătorilor Kickstarter, dar Larian nu a fost mulțumit de ea. Sistemul de efecte elementale, bazat direct pe mecanica jocului video, era mult prea plictisitoare și complicată în jocul de societate, și nu reușea să atingă amploarea opțiunilor narative și a consecințelor pe care le dorea studioul. S-a întors la un proces lung de redesign.
“Iar prin mai, iunie 2021, am realizat că nu facem suficiente schimbări aici. Se mergea, nu în cerc, dar ajustările erau prea mici pentru problemele pe care le vedeam constant”, spune Kelly. “Și da, a fost ca și cum am zis, va funcționa asta? Este un joc bun? Vreodată vom face acest joc? Adică, s-a discutat chiar despre returnarea banilor.”
Dar în loc să renunțe, Larian s-a întors către designerul veteran de jocuri de societate Rob Daviau (Pandemic Legacy, Unmatched) pentru a consulta proiectul – pentru a-i ajuta să descopere cum proiectul ar putea fi salvat, și poate dacă merită să fie salvat în primul rând.
“A zis, ‘Uitați, aveți aici ceva, aveți prea mult'”, spune Kelly. “Și sună ușor când cineva spune asta, dar apoi trebuie să găsești ce tai și apoi să vezi cum reconstruiești din ce ai pierdut. Ca cineva care nu cunoștea neapărat IP-ul Divinity, multe din sugestiile lui, oricât de bune ar fi fost pentru designul jocului, ar fi îndepărtat de faptul care îi dă acea identitate și acel suflet. Așa că am avut o provocare dificilă, cum păstrăm acea experiență de bază a Divinity?”
Găsirea acestei răspunsuri a durat încă trei ani și o echipă întreagă nouă de designeri de jocuri de societate. Jocul final nu este o traducere exactă – poți vedea unde a trebuit să fie făcute acele tăieturi dificile pentru a obține o experiență mai eficientă și mai jucabilă. Dar cu siguranță se simte fidel spiritului Divinity, evocând atât libertatea jucătorului, cât și strategia intricată de combat, punându-și propria amprentă unică pe ele.
Mai mult decât atât, jocul radiază practic dragostea continuă a lui Larian pentru seria Divinity. După enormul succes al lui Baldur’s Gate 3, și recentele zvonuri că studioul lucrează la un nou IP, fanii de lungă durată s-ar putea teme că Divinity este pe cale să fie lăsat în urmă. Dar acest lucru nu pare de fapt să fie cazul. Deși jocul de societate în sine este doar “un mic proiect în cadrul companiei”, pare să reflecte un angajament mai larg față de serie.
“Cred că Divinity a avut întotdeauna un loc special în inimile noastre”, spune Kelly. “Este un IP care este evident al nostru, și ne pasă foarte mult de el. Este unul dintre motivele pentru care ne-am luat timp suplimentar pentru jocul de societate. Dacă facem ceva legat de un IP la care ținem… nu o să facem un lucru prost… Așa că cred că Divinity nu ne-a părăsit niciodată. Este doar că, știi, am avut evident BG3 pe care ne-am concentrat. Dar Divinity nu este un IP pe care îl vom lăsa să moară.”
Arătând jocul la evenimentul de lansare, a fost clar să vezi ușurarea lui Kelly în a avea în sfârșit un joc de care compania să fie cu adevărat mândră. După șase ani, a câștigat puțină odihnă de la toată această treabă cu cărți și zaruri, dar… mai sunt și alte jocuri de societate Larian pe cale să apară?
“Adevărul este că nu știu”, spune Kelly. “Cred că am învățat multe, și nu este caracteristic să învățăm astfel de lucruri și apoi să nu folosim acea experiență în altă parte. Dar este și obiceiul nostru, să spunem așa, să nu vorbim despre lucrurile până când suntem pregătiți să vorbim despre ele! Deci, dacă am face ceva, nu știu dacă am face un Kickstarter, poate, poate nu. Dar știu că dacă am face, ar fi mult mai dezvoltat, am fi mult mai fericiți cu el înainte să îl facem. Deci, știi, am învățat multe lecții.”
“Și cred că mereu vom fi o companie care face lucruri care ne entuziasmează. Și jocul ne-a entuziasmat când l-am propus pentru prima dată… și acum ne entuziasmează. Deci cred că mereu vom face, mereu vom face proiecte. În mod evident, majoritatea timpului, acestea sunt jocuri video, dar dacă am încerca și alte lucruri, ar fi pentru că ne entuziasmează. Și este ceva ce credem că ar fi cool să avem și să facem.”