Meeple: Efectele luptei pentru drepturile de Marcă Înregistrată

Termenul “meeple“, pe care jucătorii de jocuri de societate din întreaga lume îl vor recunoaște ca însemnând o piesă de joc stilizată sub formă umană, este în curs de a fi înregistrat ca marcă în SUA ca urmare a unui e-mail trimis de editura germană Hans im Glück (publisher Carcassonne), cerând ca un proiect de finanțare de pe Gamefound să înceteze activitatea.

Meeple Inc, un joc de worker placement în care jucătorii devin publisheri de jocuri de societate, a obținut aproximativ 230.000 de dolari de la peste 1.600 de susținători printr-o campanie Gamefound în luna martie a acestui an și prin donațiile ulterioare.

Compania Cogito Ergo Meeple a dezvăluit la sfârșitul lunii mai, totuși, că va schimba numele jocului în Tabletop Inc – și compania în Cotswold Games – după ce a primit o scrisoare de la un avocat în numele editurii Hans im Glück care a cerut încetarea proiectului.

Scrisoarea arată că Hans im Glück deține mărcile comerciale germane și europene pentru cuvântul meeple într-o gamă largă de domenii de utilizare, precum și marca înregistrată reprezentând figura tradițională meeple – recunoscută în jocul original Carcassonne publicat în 2000.

Designerii de la Meeple Inc, Joe și Maddie Adams, au scris într-un update pe proiectul de pe Gamefound pe 27 mai:

Am fost puțin surprinși, deoarece termenul este folosit atât de frecvent în hobby. Am crezut că Meeples aparțin tuturor jucătorilor de jocuri de societate, dar se pare că nu este așa. Desigur, nu avem niciun interes în a folosi proprietatea intelectuală a altcuiva, așa că credem că cea mai bună opțiune este să facem așa cum ne cer.

Hans im Glück pare să fi surprins întreaga industrie a jocurilor de societate prin acțiunea sa, cu jucători și profesioniști din industrie care postează pe rețelele de socializare și pe forumurile BoardGameGeek pentru a-și exprima uimirea că un cuvânt atât de des folosit este înregistrat ca marcă comercială.

Acțiunea a dus direct la o cerere de marcă comercială pentru cuvântul meeple în SUA din partea lui Corey Thompson, co-proprietar al canalului YouTube Above Board TV și una din gazdele podcastului Board Games Insider, și a managerului de evenimente Gen Con, Marian McBrine.

Abia raportasem știrea despre Cogito Ergo Meeple pentru Board Game Insider pe 30 mai și după ce am terminat, am sunat-o pe prietena mea Marian pentru a-i cere părerea cu privire la aceasta. … am discutat implicațiile pentru o perioadă și apoi am întrebat:„ Ei bine, cine deține marca comercială în SUA?“.

Marian a știut imediat cum să caute și am descoperit … că nimeni nu o deține. A fost o pauză, apoi am spus amândoi: „Poate ar trebui să aplicăm“. Majoritatea oamenilor care mă cunosc ar fi de acord că sunt un pic excentric și nu m-aș da înapoi să cheltui niște bani pentru a demonstra un punct de vedere.

Corey Thompson

Thompson a adăugat:

Marian și cu mine am decis deja că nu avem niciun plan de a face vreun profit din această aventură. Cred că am decis că oricine poate folosi marca noastră la schimb cu recunoștință și dulciuri.

Figurina acum atât de strâns asociată cu cuvântul meeple a fost creată de co-fondatorul Hans im Glück, Bernd Brunnhofer, pentru Carcassonne în 2000 – deși numele meeple a fost inventat după lansare de către jucătorea americană Alison Hansel, care l-a folosit ca un portmantou de „my” și „people” pentru a-și descrie piesele atunci când juca jocul.

Hans im Glück nu s-a îndreptat spre a înregistra meeple ca marcă comercială decât la un deceniu după lansarea Carcassonne, când cuvântul dobândise deja o recunoaștere la nivel mondial.

Compania a reușit în cele din urmă să înregistreze marca în UE în 2019 bazându-se pe faptul că figurina folosită în Carcassonne este considerată „meeple-ul original”.

Procesul de înregistrare a întâmpinat o obiecție din partea editurii de jocuri de societate CMON, care a furnizat zeci de pagini de dovezi argumentând că termenul devenise prea răspândit și acoperă mai multe piese de joc pentru a fi înregistrat ca un stil specific.

Obiecția CMON a fost parțial acceptată de Oficiul Proprietății Intelectuale al UE, care a aprobat cererea Hans im Glück pentru marcă înregistrată într-un domeniu larg de produse, inclusiv software, bijuterii, cărți, veselă și articole sportive – însă nu pentru jocuri și jucării.

Hans im Glück a înregistrat în cele din urmă marca comercială în Germania pentru utilizare care include jocuri și jucării, și deține de asemenea marca comercială a UE pentru forma figurinei „originale” folosite în Carcassonne.

Cu aceste mărci comerciale, avocații lui Hans im Glück, Breuer Lehmann Rechtsanwälte, au contactat Meeple Inc cerând „proiectul să fie retras imediat” – un mesaj pe care CEO-ul Hans Im Glück, Moritz Brunnhofer – fiul creatorului ‘meeple-ului original’ Bernd – a declarat că ar fi trebuit să fie formulat „mai puțin agresiv”.

Brunnhofer a declarat pcă Hans Im Glück a făcut „câteva” cereri de încetare a activității și înainte de Meeple Inc, „în principal în domeniul digital”.

De ce? Ei bine, două motive obișnuite: apărare și respect. Pentru apărare, dacă nu acționăm împotriva acesteia, nu numai că oamenii vor profita de creația noastră fără noi, dar teoretic, la un moment dat cineva ar putea pretinde că marca (numele/forma) le-ar aparține.

Deși puțin probabil, teoretic ar putea duce la o acțiune în justiție împotriva noastră pentru utilizare. Dacă nu putem dovedi că verificăm acest lucru, am putea pierde opțiunea de a-l folosi. Și în ceea ce privește respectul, creativitatea ar trebui să fie valorizată, altfel ne vom transforma într-un sistem doar de copiere, iar creativitatea nu va fi valorizată. Sistemul de marcă este una dintre principalele fundații ale libertății economice și a creării de valoare.

Moritz Brunnhofer, CEO, Hans Im Glück

Mai mult de 40 de jocuri cu cuvântul meeple în titlu au fost publicate între 2019 și 2024, potrivit bazei de date BoardGameGeek, inclusiv A Fistful of Meeples de la Final Frontier Games în 2019 și Meeple Land de la Blue Orange Games în 2020.

BoardGames Insider, podcastul găzduit de Thompson, fostul președinte al Stronghold Games, Stephen Buonocore, și președintele Portal Games, Ignacy Trzewiczek, l-a întrebat pe Brunnhofer cum diferă situația Meeple Inc față de toate aceste alte jocuri.

Brunnhofer a declarat:

Se deosebește prin încercarea directă de a comercializa în principal numele și forma, referindu-se la piața de jocuri … Meeple Inc a obținut o sumă substanțială de bani, care depășește mult jocurile lansate în mod obișnuit. Deci, nu este deloc un proiect de hobby.

Și doar pentru că nu am acționat cu privire la ceva, asta înseamnă că nu ar trebui să acționăm acum? Practic exact acest argument, că există deja multe altele, determină companiile să fie dure de la început. Ceea ce este păcat.

Relativizarea nu este nici ea un argument valabil. Doar pentru că cineva a făcut ceva și a scăpat cu asta, nu înseamnă că este în regulă, nu? Dar argumentul principal a fost că mulți dintre ceilalți au venit la noi de la început (înainte de a face public ceva) și ne-au vorbit pe baza respectului.

Viitorul termenului Meeple devine incert în industria jocurilor de societate chiar dacă CEO-ul Hans Im Glück susține că ar fi deschis la acordarea folosirii acestui termen în anumite condiții. Acest incident, cât și faptul că o altă parte implicată s-ar putea să dețină în curând drepturile în SUA, pune deja pe gânduri creatorii de jocuri.

Ryan Dancey, COO al editurii americane de jocuri de societate AEG, a declarat că se așteaptă ca cererea de marcă înregistrată din SUA să întâmpine obiecții, și a adăugat că activitatea litigioasă legată de cuvântul meeple ar putea avea probabil un „efect răcoritor” asupra altor companii și jocuri care ar fi putut folosi cuvântul.

Editura americană de jocuri de societate AEG are o marcă înregistrată în SUA pentru numele jocului Meeples & Monsters, care a fost acordată în 2022 – dar COO-ul AEG, Ryan Dancey a declarat:

În viitor, aș fi extrem de reticent să folosesc termenul „meeple” în titlul unui produs și probabil nu aș folosi o piesă meeple cu aceeași formă ca a lor.

Existența activității lor litigioase în jurul acestei mărci stabilește suficient de mult riscul astfel încât să nu cred că este prudent să mă apropii de acea marcă. Probabil că aș recomanda împotriva folosirii mărcii noastre Meeples & Monsters într-un produs complet nou.

Sursă: BoardGameWire

Dăm o tură prin știrile lumii pentru a-ți aduce ultimele noutăți despre jocuri de societate și cele mai noi lansări de board games

HowToPlay.ro

Știri

Z-Man Games Anunță Arkham Horror: Lovecraft Letter

Z-Man Games a anunțat lansarea jocului Arkham Horror: Lovecraft Letter, îmbinând elemente de groază cu unul dintre jocurile clasice de cărți, Love Letter. Proiectul este sub îndrumarea lui Seiji Kanai, creatorul original al Love Letter, asigurând o continuitate a calității și a mecanicilor de joc. Arkham Horror: Lovecraft Letter este destinat pentru 2-6 jucători și […]

Citește mai mult
Știri

Survive The Island: insula se scufundă, monștrii atacă, scapă cine poate

“Survive The Island” este o adaptare a clasicului joc de societate „Survive: Escape from Atlantis” realizată de Zygomatic, care captează esența jocului original, aducând în același timp o actualizare a mecanismelor de joc. Jocul, desfășurat pe o hartă alcătuită din tile-uri de plajă, pădure și munte, permite jucătorilor să își plaseze mai mulți meeples și […]

Citește mai mult
Știri

Halo: Flashpoint se lansează luna aceasta

Mantic Games a pregătit o serie de evenimente pentru lansarea jocului Halo: Flashpoint, programată pentru data de 30 noiembrie 2024. Aceste venimente for include sărbătorirea zilei de lansare atât la sediul central Mantic, cât și în magazinele de specialitate din întreaga lume. Deși nu se preconizează lansări globale la miezul nopții, organizatorii promit o zi […]

Citește mai mult