Tabara Jocurilor 2024

Sa mutam petrecerea pe Marte REVIEW

Articol scris de:

Review Terraformarea Planetei Marte

Review Terraformarea Planetei Marte

Dacă ești în căutarea unui joc super apreciat și cu o listă interminabilă de nominalizări și premii în palmares, să fie super captivant și plin de strategie și dacă peste toate astea vrei să fie și tradus în română pentru a-l putea juca și cu prietenii tăi care nu prea știu engleza, atunci cei de la LexShop sunt aici să te ajute. Terraformarea Planetei Marte a fost unul dintre primele board game-uri cu o dificultate medie-crescută traduse în română. A fost un risc destul de mare asumat de cei de la LexShop, în România fenomenul jocurilor de societate având un public destul de restrâns la acea vreme, dar chiar și asa a rămas unul dintre cele mai vândute board game-uri din portofoliu și în general dintre jocurile traduse în România la categoria sa.

Jocul are o nota foarte mare pe BoardGameGeek – 8.4 cu voturi de la un număr impresionant de jucători – 97.000 iar asta nu poate decât să ofere o garanție ca jocul este unul extrem de bun.

În Terraformarea Planetei Marte vei juca rolul unei corporații care vrea sa colonizeze planeta Marte. Bineînțeles că nu vei fi singura corporație care vrea o felie din cașcaval, competiția va fi destul de acerba, jocul fiind practic o cursă între jucători pentru a îndeplini cât mai multe obiective într-un timp cât mai scurt, fără a ii permite adversarului să ți-o ia înainte.

CUM SE JOACĂ

După un setup relativ rapid, ești gata să inițiezi procesul de terraformare. Timpul din joc se măsoară în generații, fiecare generație având patru etape:

• Etapa ordinii de joc, când marcatorul pentru primul jucător este înmânat jucătorului din stânga;
  • Etapa de cercetare: fiecare jucător trebuie să tragă din teancul comun patru cărți și decide dacă și câte cărți vrea să cumpere, plătind 3M€ pentru fiecare;
  • Etapa de acțiuni: jucătorii efectuează, pe rând, 1 sau 2 acțiuni sau spun pas. Acțiunile disponibile sunt: să joci o carte de mână, să folosești un proiect standard, să revendici o realizare, să finanțezi un premiu, să folosești o carte albastră sau să convertești 8 plante sau 8 căldură într-un cartonaș cu verdeață, respectiv într-o creștere de temperatură;
  • Etapa de producție: toți jucătorii efectuează simultan aceastăm etapă, primind resurse si bani pentru a-și continua terraformarea.

Jocul ia sfârșit la finalul generației în care toți cei trei parametri globali (ocean, temperatura și oxigen) ajung la pragul maxim. Evident, jucătorul cu punctajul total cel mai mare este declarat câștigător și șeful lui Elon Musk.

PREZENTAREA JOCULUI

Terraformarea Planetei Marte este un joc economic de strategie care îmbină cu succes managementul cărților din mână, producția de resurse, explorarea și extinderea teritoriala pentru a crea vegetație, dezgheța oceanele, creste temperatura și nivelul de oxigen cu scopul de a face planeta locuibilă pentru noile colonii ce urmează să se instaleze aici.

La inceputul jocului jucatorii isi aleg cate o corporatie pe care vor sa o reprezinte si care le ofera anumite beneficii, dupa care isi cumpara carti cu proiecte pe care vor sa le implementeze, platind pentru fiecare in parte. De asemenea, la fiecare inceput de runda, jucatorii vor lua patru carti cu proiecte din teancul comun si vor putea cumpara cate isi doresc sau isi permit din acestea. Este important sa ne conturam un plan initial de la inceputul jocului pe baza proiectelor primite initial, pentru a putea optimiza optiunile alese. Desigur, multe se pot schimba pe parcursul jocului in functie de alte carti alese, insa este bine sa putem anticipa anumite situatii.

Mai ales la inceputul jocului, accesul la resurse este limitat, deci focusul ar trebui sa fie setat initial pe productie pentru a putea construi proiecte mai costisitoare pe parcurs. Punctele se pot optiune din multe locuri: explorare, atingerea bornelor de pe tabla de joc, punctele de pe proiecte, fara a uita de cresterea ratingului de terraformare. Ritmul jocului este lent initial, accelerand treptat pe masura ce iti construiesti tabloul personal.

Jocul durează aproximativ 2 ore, timp in care faci o multime de lucruri, iti constuiesti propriul mecanism prin care iti optimizezi actiunile. Chiar daca nu ai noroc sa prinzi cartile perfecte, tot ai ceva de facut in orice situatie. Sunt multe cai catre victorie, ceea ce face jocul foarte rejucabil. L-am jucat de multe ori pe parcursul anilor si mereu am avut o experienta unica, adoptand de fiecare data o noua strategie.

Exista si varianta de joc prin care se face draft la carti, reducand astfel nivelul de noroc implicat in obtinerea cartilor cu proiecte. Personal, nu il agreez. Pe langa faptul ca ar fi nedrept de debalansat jocul in cazul in care un jucator incepator joaca cu unul cu experienta, consider ca aceasta varianta creste nejustificat durata partidei. Desigur, poate iti poti crea tabloul perfect de proiecte si poti optimiza totul la maximum, insa tematic, ajungi pe o planeta noua, implicit ar trebui sa se produca lucruri imprevizibile, nu? E o adevarata provocare si sa ”faci rai din ce ai”. Corporatia care se descurca cel mai bine cu ceea ce primeste, de bine sau de rau, ar trebui sa iasa invingatoare.

Prima data când am jucat Terraformarea Planetei Marte m-a uimit numărul de carti pe care il are – sunt 208 carti de proiect, fiecare carte avand un efect unic, ceea ce mi se pare impresionant pentru ca jocul este destul de balansat. Poti face combo-uri puternice daca reusesti să combini cartile potrivite. Un alt lucru care ni s-a parut foarte inspirat si care aduce un plus experienței imersive este faptul ca, pe fiecare carte de proiect găsești câte un text scurt care face referire la proiectul respectiv sau la efectul cărții.

Cumva aerul științific al jocului este dat și de multitudinea de proiecte, care te face să te intrebi dacă într-un asemenea scenariu chiar pot fi adevarate și pot fi implementate în lumea reală. Multe dintre proiectele existente în joc sunt unele folosite pe Pământ dar adaptate pentru planeta Marte. Însă sunt și proiecte care țin de domeniul Sci-Fi, dar cu toate astea par destul de plauzibile. Cărtile te vor face să te intrebi dacă oare, în cazul în care se va coloniza Marte, una dintre sursele de producție de resurse poate fi “Mineritul pe asteroid” sau dacă chiar va fi posibilă “Remorcarea unei comete”. Poate că toate aceste proiecte îndrăznețe de pe cărțile de joc se datorează și faptului că designerii jocului au fost inspirați destul de puternic de trilogia Red Mars a lui Kim Stanley Robinson.

Deși fiecare își vede de treaba lui, lucrând la obiectivele propriei corporații, există suficientă interacțiune între jucători pe harta planetei Marte, ei fiind nevoiti sa lucreaza impreuna pentru a face planeta habitabila. Exista si cateva carti ”take-that” prin care jucatorii isi pot face rau unul altuia, dar avand in vedere sunt reprezentantii unor corporatii, iar in aceasta lume competitia este acerba, existenta acestor carti mai agresive se integreaza bine in tematica jocului. De asemenea, jucatorii interactioneaza si la nivelul premiilor si realizarilor care se acorda la finalul jocului, locurile fiind limitate, cel care indeplineste cel mai rapid conditiile putand sa isi revendice locul ravnit.

Cum este de așteptat în cazul jocurilor de succes, acestea cu siguranță vor avea și extensii. În cazul Terraformării Planetei Marte avem 5 extensii care ne pot face jocul mai simplu sau mai complicat, ne ofera spre colonizare și alte părti ale planetei Marte, dar ne trimit în spațiu să colonizăm chiar si alte planete cum ar fi Venus. Diferite corporatii intra în lupta pentru terraformare și aduc cu ele noi tehnologii sub forma cărtilor de proiecte.

Cu toate că sunt o multime de extensii, acestea nu sunt neapărat necesare, jocul de bază fiind suficient pentru o experiență placută. Poate singura extensie mai populară, care merită, este Prelude, care scurtează durata jocului dând un avânt părtii de inceput, care pentru unii poate părea greoaie.

ARTA SI COMPONENTE

Arta de pe carti este o combinatie de poze reale, pentru lucrurile mai pamantesti, si grafica pentru partea mai Sci-Fi a jocului. Chiar daca la capitolul ilustratii jocul nu exceleaza, acestea ii dau un aer stiintific, potrivindu-se perfect cu tema jocului. Componentele sunt de calitate medie, dar punctele slabe ale productiei jocului au fost upgradate. De la prima editie a jocului au aparut diferite upgrade-uri care se pot achizitiona separat, cum ar fi player boards dual layer, resurse metalice dar si o multime de miniaturi care pot inlocui cartonasele de joc.

CONCLUZII

Ce il face foarte plăcut de jucat, din punctul nostru de vedere, este varietatea cărților care iti va da o mulțime de opțiuni sa iti dezvolti mica colonie de pe Marte și a faptului ca, de la joc la joc, poti adopta strategii diferite;niciun joc nu va semăna cu altul. La fiecare sfârșit de generatie vei primi carti noi și, de asemenea, ai posibilitatea sa adaugi carti în mana prin alte acțiuni, aceste lucruri facand jocul sa curgă lin, fără sa existe momente în care te blochezi și nu ai posibilitatea sa te dezvolti mai mult. Chiar dacă nu primești fix cărțile pe care le dorești, este ușor sa te adaptezi situației și sa iti dezvolti o alta strategie din mers.

Sunt foarte plăcute și satisfacatoare micile beneficii pe care le primesti sau combo-uri pe care le poti crea între tabloul din fata ta și cărțile sau acțiunile pe care le joci, uneori si acțiunile pe care ceilalți jucători le fac.

Chiar daca principalul tău tel este să îți dezvolti colonia de pe Marte, lucruri care dau o savoare aparte jocului sunt cărțile prin care iti sabotezi adversarul. Nimic nu poate înlocui privirea disperata a celuilalt jucător când îl pui sa decarteze 3 dintre cele 8 plante pe care uitase sa le preschimbe în cartonas cu verdeata tura anterioara.

In concluzie, Terraformarea Planetei Marte pare genul de joc care nu se va demoda niciodată. În ciuda faptului ca nu este foarte arătos, mecanicile din joc îl fac plăcut multor genuri de jucători. Consideram ca își merita pe deplin locul în top 10 BGG cele mai bune jocuri ale tuturor timpului.

Daca pana acum făceam o medie a notelor când notam un joc, de data asta o sa dam 2 rating-uri diferite:

Rating Larisa 10/10

Rating Marian 8.5/10

Un scurt video cu o prezentare mai inedita a componentelor: Unboxing 1
Unboxing Terraformarea Planetei Marte: Unboxing 2

Pentru mai multe reviewuri si content ne puteti urmari pe instagram: BoardGameColors

In spatele numelui de scena BoardGameColors se ascund Marian si Larisa. Primul contact cu jocurile de societate l-au avut cu peste 15 ani in urma si de atunci nu se mai pot opri din joaca.

Tabara Jocurilor 2024
HowToPlay.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reviews

Repejor Puisor – Review

Repejor Puișor este un joc de societate făcut pentru copii de către un copil. Cu puțin ajutor, bineînțeles. Autorul jocului este unul dintre cei care au creat faimosul joc Exploding Kittens, Elan Lee, împreuna cu fiica lui de 4 ani. Este un joc de familie, interactiv si amuzand atât pentru copii, cat si pentru adulti. […]

Citește mai mult
Reviews

Voulez vous jouer avec moi, ce soir? – Review – Cina la Paris

Cu toții ne dorim sa gustam din viata de noapte a orașului iubirii. Cina la Paris te invita sa faci asta, insa de pe partea cealaltă a baricadei, adica din punctul de vedere al industriei ospitalitatii și, în loc de distracție, te va pune puțin la munca. Vei intra în pielea unui antreprenor în plin […]

Citește mai mult
Reviews

Salvează lumea cu Daybreak, joc nominalizat la Kennerspiel 2024

Daybreak, nominalizat la Kennerspiel des Jahres 2024, este un joc cooperativ pentru 1-4 jucători despre combaterea schimbărilor climatice, avându-i ca designeri pe Matt Leacock (cunoscut pentru Pandemic, unul dintre cele mai populare și iubite jocuri de societate cooperative) și Matteo Menapace. Jucătorii iau rolul unei puteri mondiale (China, Europa, Statele Unite și Majoritatea Lumii) care […]

Citește mai mult