Epochs: Course of Cultures este un joc de societate creat de Jeffrey CCH, ilustrat de Arepko, James Churchill, Cold Castle Studios, Roxy Dai, Joel Holtzman, Maciej Janik, Amanda Phelps, Jelena Pjevic și publicat de Ice Makes.
Ice Makes este un studio de design de jocuri de societate din Hong Kong care mi-a atras atenția încă de la unul dintre primele lor proiecte, Age of Civilization, un joc de strategie cu mecanici interesante, totul împachetat într-o cutie mică, de buzunar. Age of Civilization, deși nu are cea mai atractivă ilustrație sau elemente care să-ți ia ochii, a fost un real succes încă de la lansarea campaniei pe kickstarter care a fost susținută de peste 10 000 de board gamers care au crezut în calitatea jocului în sine. Dacă sunteți curioși să încercați jocul o puteți face inlusiv online pe boardgamearena.
De atunci Ice Makes a publicat mai multe board games care mi-au plăcut și care au rămas în colecția mea printre care Eila and Something Shiny și Terrorscape care cred că sunt unele dintre cele mai bune jocuri în categoria lor.
Prin urmare când am auzit că urmează să publice Epochs: Course of Cultures, un joc de strategie de complexitate peste medie despre a influența istoria unei civilizații pe parcursul mai multor ere, am fost foarte entuziasmată și deși am jucat doar prototipul momentan, nu am fost dezamăgită deloc, ba chiar a ajuns să fie unul dintre jocurile mele preferate din această categorie și abia aștept să văd varianta finală.
Epochs: Course of Cultures este un board game de 2-4 jucători, 120-180 de minute, cu o complexitate de 3.40 din 5 așa cum este notat pe boardgamegeek.com.
Unul dintre mecanismele de bază ale jocului este 4X (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate) care combinat cu managementul de resurse și cărți, abilități specifice fiecărei civilizații și optimizarea pieței economice bazată pe cerere și ofertă a fiecărui popor, construiesc un joc tematic în care ai ocazia să schimbi cursul istoriei pentru unele dintre cele mai mari civilizații.
Cum îți vei reimagina istoria civilizației tale și ce decizii crezi că o vor ajuta să se dezvolte înfloritor din antichitate până în epoca modernă, totul este în mâinile tale!
În joc vei avea în total 18 ture în care poți construi invenții, orașe, minuni impresionante, poți să-ți extinzi teritoriile, să dezvolți o rețea comercială, să schimbi forma de guvernământ, să avansezi în știință și să-ți îmbunătățești unitățile militare.
În fiecare epocă veți avea 6 cărți de invenție din care poți juca 3 ca invenții și 3 la piață pentru a face 2 acțiuni în loc de una în acea tură. Aici intervine una dintre mecanicile care mi-au plăcut foarte mult în joc și deși nu este o idee complexă face ca jocul să funcționeze foarte intuitiv și fluid. Respectiv, după ce joci o carte vei trage o nouă carte însă din epoca următoare, astfel pe măsură ce faci acțiuni în epoca actuală, poți să te pregătești pentru următoarea și să-ți adaptezi strategia în consecință.
De asemenea, atunci când civilizația ta inventează ceva, atât tu, cât și jucătorul din stânga ta primești resurse ca recompensă ceea ce aduce un plus tematicii și strategiei jocului, dar mai ales sentimentului de satisfacție pe care îl ai pe tot parcursul jocului.
În general apreciez acest sentiment în jocuri, mai ales în cele mai complexe, care de foarte multe ori merg pe premisa rarității resurselor, îngrădirii acțiunilor care susțin ideea că o strategie de succes este una în care ai reușit să faci ceva din foarte puțin. În Epochs: Course of Cultures nu ai sentimentul acesta constant iar o succesul se naște din a gândi o strategie și a lua decizii tactice care îți pot oferi un avantaj comparativ pe termen lung potrivit civilizației tale. Iar la final, indiferent de rezultat, cred că poți fi mândru de realizările civilizației tale care s-a dezvoltat și a reușit să schimbe istoria într-un mod unic.
Momentan poți alege una dintre cele 9 civilizații disponibile în joc (Anglia, Franța, Grecia, Mongolia, China, Egipt, Roma, America, Germania) însă în funcție de evoluția campaniei pe Kickstarter, Ice Makes a anunțat că există posibilitatea de a introduce noi civilizații și nu numai.
Fiecare civilizație are specificații proprii și abilități tematice care pot fi activate în diverse epoci în concordanță cu istoria reală a respectivei civilizații.
De la cum te afectează forma de guvernământ și schimbarea acesteia la situația econimică a civilizației tale sau alegerea de a intra în conflict cu alte civilizații, fiecare decizie are consecințe care îți vor impacta puternic evoluția.
Epochs: Course of Cultures este acum disponibil pe Kickstarter și dacă dacă îți plac jocurile de civilizație în care să simți constant că deciziile tale impactează dezvoltarea civilizației tale într-un mod diferit față de ceilalți dar și evoluția omenirii în general, te încurajez să vizitezi pagina de campanie Ice Make pentru Epochs: Course of Cultures!
Dacă vrei să vezi cum au decurs jocurile mele de Epochs: Course of Cultures poți urmări acest video.
Toate imaginile folosite sunt făcute în varianta de prototip a jocului iar versiunea finală poate fi ușor diferită.