Imagine
Anul apariției: 2015
Nr. jucători: 3-8
Durata unui joc: 15-30 de minute
Designer: Shingo Fujita, Shotaro Nakashima, Motoyuki Ohki, Hiromi Oikawa
Artist: Shintaro Ono
Distribuitor: Gamewright / Ludicus Games
Dependență de limbă: Este necesară traducerea jocului.
În liceu eram ăla. Tipul cu ochelari, care se joacă obsesiv pe calculator, nu prea iese în oraș, citește aleatoriu chestii și într-a unșpea a spart tabla cu bocancul fiindcă voia să vadă cum arată amprenta încălțării pe negru. Ciudat, dar nu chiar serial killer ciudat. Apoi am descoperit că anumite chestii sunt mai mișto dacă bei, cum ar fi filmele. M-am uitat la băiețelile de rigoare gen Fight Club cu prietenii și după ce m-am destupat nițel social, mi-am găsit o gașcă cu care mergeam la 2 litri. Practic ieșeam în Piața Teatrului, jucam mimă și beam în public bere la pet, la 2 litri. Hei, anii 2000!
Imagine nu e propriu-zis un joc de mimă, acela ar fi mai degrabă Activity însă are ceva din feeling-ul unui joc de mimă. La noi are subtitlul „Jocul comunicării prin imagini”, în State e „The Animated Guessing Game”, iar în Regatul Unit, „The Visual Charades Game”. Ideea e simplă: trebuie să-i faci pe ceilalți jucători să ghicească un cuvânt sau un grup de cuvinte de pe niște cartonașe folosind doar imagini. Acestea nu sunt creionate de către fiecare, ci sunt construite cu ajutorul unor cărți din plastic transparente ce reprezintă desene monocrome, de la oameni în diverse poziții (șezut, întins, cu brațul ridicat), la obiecte (cărucior, sabie, nor) și până la simboluri (plus, trăznet, săgeți).
Conceptul nu e chiar unul nou, în lumea jocurilor de societate mai existând în trecut și alte încercări de a face un guessing game vizual (Dixit e cel mai de succes dintre ele), dintre care merită menționat și Squint. Dacă în Squint aveai cartonașe opace, alb-negru, ce te ajutau să faci o construcție mai degrabă statică, în Imagine, profitând de natura transparentă a cărților, poți face mini-animații. Mai mult, ai voie să ridici cărțile de pe masă și să acoperi părți din ele cu degetele. Orice-ți trece prin cap, cât timp nu scoți sunete.
Ca joc, Imagine e mai degrabă ca Whose Line Is It Anyway?, emisiunea de improvizație din US (adoptată din UK): everything’s made up and the points don’t matter. Adică ai putea să-l joci după reguli, folosind sugestiile, acordând câte un indiciu audienței și distribuind câte un punct celui care ghicește și unul celui care animează, dar după ce faci asta o vreme îți vei da seama că Imagine e doar despre fun. Mai e o chestiune aici, cuvintele de ghicit variază foarte mult ca dificultate și pentru că nu are inclusă o clepsidră, e posibil ca rundele să fie inegale. Spre exemplu, e banal să sugerezi grafic „o lanternă” și extrem de frustrant „Forțele Aeriene Române”. Chiar și așa, cartonașele îți oferă peste 1000 de variante posibile, deci e loc de niște rateuri.
Dacă e să mergi un pas mai de parte, cum sugerează regulamentul, și să folosești propriile cuvinte de ghicit, Imagine devine mult mai adaptabil și poate fi jucat lejer cu persoane care nu stăpânesc limba română. Pur și simplu te legi de chestii internaționale și aia e. Vârsta minimă e 10+, poate și pentru că unele cuvinte sunt mai grele, dar poți opta pentru reguli mai laxe. La fel, deși pe cutie spune 3-8 jucători, în momentul în care renunți la puncte, limita nu mai are sens. Ba mai mult, impactul vizual al jocului e atât de puternic încât s-ar putea să strângi doritori și de la alte mese.
După cum sugeram în introducere, Imagine merge cel mai bine la un pahar de vin sau ceva similar. Odată ce inhibițiile pică, jucătorii vor face asocieri din ce în ce mai bizare, spre amuzamentul tuturor. Îl vei juca între alte jocuri mai complexe sau pe finalul serii când lumea nu mai e în stare să proceseze mare lucru. Pentru desfășurare, în afară de bună dispoziție n-ai nevoie decât o masă, deși ar fi de preferat să nu aibă cuvertură roșie, verde sau albastră, fiindcă unele cărți se vor distinge greu. E un joc de petrecere foarte bun despre care am reușit să scriu fără să fac o glumă cu John Lennon.
Plusuri: Ușor de învățat, design grafic foarte sugestiv, extrem de amuzant.
Minusuri: Variații majore în dificultatea cuvintelor.
Imagine a fost tradus și este distribuit în România de Ludicus Games și poate fi cumpărat de pe www.ludicus.ro, din librării și magazine partenere.