NEOM

Articol scris de:

NEOM: Create the City of Tomorrow

Anul apariției: 2018

Nr. jucători: 1-5

Durata unui joc: 45 de minute

Designer: Paul Sottosanti

Artist: Klemens Franz, Christian Oppener

Distribuitor: Lookout Games

Dependență de limbă: Nu este necesară traducerea jocului.

 

Arabia Saudită nu stă grozav la capitolul reputație. Drepturile omului par un moft în regat, războiul său cu Yemenul a produs zeci de mii de victime, iar presupusul asasinat al unui jurnalist riscă să-i pericliteze prințului moștenitor cel mai ambițios proiect: NEOM. Da, Arabia Saudită plănuiește să investească sute de miliarde de dolari într-o metropolă a viitorului la granița sa cu Iordania și Egipt. Chiar dacă nu va vedea prea curând lumina zilei, mega-orașul futurist a atras atenția presei internațioale și, după cum ai dedus deja, și a industriei de jocuri de societate. Designerul Paul Sottosanti (căruia îmi tot vine să-i zic Sorrentino), cunoscut pentru munca sa la Magic: The Gathering și League of Legends a preluat ideea arabilor și a transpus-o pe masa de joc. Dar cum anume?

Cu o experiență solidă în jocuri video, era de așteptat cumva ca Sottosanti să aducă un suflu din lumea virtuală în primul său board game serios. Astfel, NEOM: Create the City of Tomorrow e (ce altceva?) un city builder, bazat pe celebrul joc de strategie de la finele anilor ’80, SimCity, în care construiai de la zero un oraș impunător. Ca mecanici fundamentale de joc, NEOM folosește tile placement, adică îți completezi planșa orașului cu cartonașe reprezentând diverse clădiri importante și o variantă de card drafting preluată aproape 1 la 1 din 7 Wonders. Și anume, jucătorii primesc în fiecare dintre cele trei runde ale jocului o mână de cartonașe, păstrează unul dintre ele pentru a-l juca și le dau la stânga pe cele rămase, până le epuizează (ultimul se decartează). Turele se desfășoară simultan, ceea ce asigură o durată a jocului decentă. Bine, nu-ți imagina că te vei încadra chiar în cele 45 de minute…

Deși îți oferă posibilitatea de a juca simultan, faptul că trebuie să gândești puțin structura orașului, asigurându-te că districtele sunt conectate prin drumuri, că cele rezidențiale sunt departe de industrie și că cele publice îți oferă bonusurile pe deplin, o tură va dura ceva mai mult decât la 7 Wonders. Comparațiile cu acesta vor continua și când vorbim despre resurse. Aici, NEOM preia structura de bază, dar o îmbunătățește semnificativ. Dacă înainte foloseai numai ceea ce produceai și ceea ce puteai importa de la vecinii din stânga și din dreapta ta, acum ai ocazia să cumperi resurse și de la cei din cealaltă parte a mesei, deși vei fi nevoit să plătești costul transportului. Stabilirea rutelor comerciale va reduce prețul. Apoi, resursele sunt mult mai diverse și au o valoare intrinsecă. Un oraș care produce mașini și bijuterii, spre exemplu, va primi multe puncte la finele jocului.

La fel ca în 7 Wonders, scopul jocului este de a acumula cât mai multe puncte. Banii au o valoare mai mare aici (1 punct la fiecare 2 lire), clădirile în sine pot genera bonusuri imense, dar există și câteva penalizări. În speță, orașele lipsite de districte rezidențiale vor fi considerate orașe-fantomă și vor primi -10 puncte, iar cele fără sursă de curent electric vor primi -5. Fiindcă din joc lipsește conflictul militar, Sottosanti a decis să introducă un alt element care să genereze tensiune: dezastrele. Inspirându-se puternic din SimCity, designerul a implementat în fiecare rundă un singur cartonaș care pune la încercare orașele rivalilor. Inundațiile, incendiul și în cele din urmă valul de criminalitate le vor testa rezistența. Și-au luat măsurile necesare de precauție? Au fonduri de rezervă? Dacă nu, vor pierde clădiri. Mecanica e ușor controversată, dar Sottosanti argumentează foarte bine decizia de a o include, într-o postare pe blogul său. Am jucat un număr suficient de partide cât să spun că nu strică jocul, ba dimpotrivă, îl face mai dinamic.

Un alt element împrumutat din 7 Wonders (nu mai termin cu astea) este ideea de minune. Tematic, aici nu construiești minuni ale lumii ci ai niște clădiri speciale denumite cornerstones (pietre de temelie). Acestea îți oferă fie bonusuri imediate semnificative, fie surse de venit pe parcursul jocului, fie multe puncte la final. Pentru a le construi va trebui să decartezi cartonașul păstrat, iar pentru a se asigura că nu vei scăpa așa de dezastre, jocul interzice decartarea acestora, cu excepția cazului sus-menționat în care e dezastrul e ultimul tău cartonaș.

Aspectul jocului e rezonabil, poate puțin mai bun decât în unele dintre celelalte titluri semnate Klemens Franz, dar NEOM chiar nu se bazează pe felul cum arată. Sunt câteva găselnițe de design care fac acomodarea puțin mai ușoară, cum ar fi diferențierea jetoanelor de resurse în funcție de valoarea lor: cele brute sunt pentagoane, cele procesate sunt hexagoane, iar cele de lux sunt octogoane. Iconografia e destul de bună în mare, astfel încât nu e esențială traducerea jocului, dar unele cartonașe necesită explicații fiindcă sunt prea complexe. Dintr-o încurcătură cu procesul de ambalare, unii cumpărători au primit piesele în germană, iar regulamentul în engleză. Distribuitorul a reacționat rapid și a remediat situația, trimițând piesele potrivite celor afectați, dar cu această ocazie ne-am testat abilitățile de deducție. Rathaus nu e casa cu șobolani.

În esență, ai putea considera NEOM un soi de 7 Wonders cu o tematică mai actuală și ceva mai multă profunzime, dar cred că inovațiile și elementele imprumutate din SimCity sunt suficient de solide cât să-l facă un joc de sine stătător. Nu e un upgrade propriu-zis, fiindcă NEOM nu merge în 7 și nu e nici un joc strict pentru gameri, deși s-ar putea să placă mai mult celor care-au pus mâna un pic pe mouse și au încercat să-și pună blocurile departe de furnale. Senzațiile pe care le încerci când reușești să proiectezi un oraș grozav, când vezi că diferitele clădiri se potrivesc, când scapi ca prin urechile acului de un dezastru nimicitor sunt greu de descris. Trebuie încercat.

 

Plusuri: Ture simultane, rejucabilitate mare, interacțiune bună între jucători.

Minusuri: Aspect neimpresionant.

Siteul boardgamers.ro e un proiect lansat în luna mai 2011 și a publicat articole până în 2020. Recenziile jocurilor au fost mutate pe Gazeta Jocurilor.

HowToPlay.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reviews

Muntele Magic – Review

Micul Gruia își strânse mai bine pelerina în jurul lui, noaptea era atât de intunecoasa și friguroasa, dar nu se putea opri, trebuia sa ajungă cât mai repede la bătrânul vrăjitor Balduin. Sa devina ucenic al vrăjitorului era tot ce își dorise, dar nu banuise niciodată ca totul putea deveni atât de periculos. Cu puțin […]

Citește mai mult
Reviews

“Here to Slay – Pus pe Rapus” Review

Când am intrat în hobby-ul jocurilor de societate am încercat diferite tipuri de jocuri: cooperative, jocuri euro, jocuri competitive, de cărți, etc. Unul dintre jocurile care m-au prins cel mai tare a fost Munchkin. Am apreciat interactiunea directa dintre jucători, puteai sa ii ajuți sau sa le pui bețe în roate celorlalți, avea glume deștepte […]

Citește mai mult
Reviews

“Landmarks” Review

Ajuns în tabăra din vârful muntelui îți dai seama ca ești singur. Din cauza cetii, restul grupului s-a pierdut pe drum. Acum că ceața s-a risipit ii poți vedea jos, la baza muntelui. Din păcate pentru ei, singura harta este la tine, iar tu va trebui să îi ajuți si sa ii îndrumi pentru a […]

Citește mai mult