Tabara Jocurilor 2024

NEOM

Articol scris de:

NEOM: Create the City of Tomorrow

Anul apariției: 2018

Nr. jucători: 1-5

Durata unui joc: 45 de minute

Designer: Paul Sottosanti

Artist: Klemens Franz, Christian Oppener

Distribuitor: Lookout Games

Dependență de limbă: Nu este necesară traducerea jocului.

 

Arabia Saudită nu stă grozav la capitolul reputație. Drepturile omului par un moft în regat, războiul său cu Yemenul a produs zeci de mii de victime, iar presupusul asasinat al unui jurnalist riscă să-i pericliteze prințului moștenitor cel mai ambițios proiect: NEOM. Da, Arabia Saudită plănuiește să investească sute de miliarde de dolari într-o metropolă a viitorului la granița sa cu Iordania și Egipt. Chiar dacă nu va vedea prea curând lumina zilei, mega-orașul futurist a atras atenția presei internațioale și, după cum ai dedus deja, și a industriei de jocuri de societate. Designerul Paul Sottosanti (căruia îmi tot vine să-i zic Sorrentino), cunoscut pentru munca sa la Magic: The Gathering și League of Legends a preluat ideea arabilor și a transpus-o pe masa de joc. Dar cum anume?

Cu o experiență solidă în jocuri video, era de așteptat cumva ca Sottosanti să aducă un suflu din lumea virtuală în primul său board game serios. Astfel, NEOM: Create the City of Tomorrow e (ce altceva?) un city builder, bazat pe celebrul joc de strategie de la finele anilor ’80, SimCity, în care construiai de la zero un oraș impunător. Ca mecanici fundamentale de joc, NEOM folosește tile placement, adică îți completezi planșa orașului cu cartonașe reprezentând diverse clădiri importante și o variantă de card drafting preluată aproape 1 la 1 din 7 Wonders. Și anume, jucătorii primesc în fiecare dintre cele trei runde ale jocului o mână de cartonașe, păstrează unul dintre ele pentru a-l juca și le dau la stânga pe cele rămase, până le epuizează (ultimul se decartează). Turele se desfășoară simultan, ceea ce asigură o durată a jocului decentă. Bine, nu-ți imagina că te vei încadra chiar în cele 45 de minute…

Deși îți oferă posibilitatea de a juca simultan, faptul că trebuie să gândești puțin structura orașului, asigurându-te că districtele sunt conectate prin drumuri, că cele rezidențiale sunt departe de industrie și că cele publice îți oferă bonusurile pe deplin, o tură va dura ceva mai mult decât la 7 Wonders. Comparațiile cu acesta vor continua și când vorbim despre resurse. Aici, NEOM preia structura de bază, dar o îmbunătățește semnificativ. Dacă înainte foloseai numai ceea ce produceai și ceea ce puteai importa de la vecinii din stânga și din dreapta ta, acum ai ocazia să cumperi resurse și de la cei din cealaltă parte a mesei, deși vei fi nevoit să plătești costul transportului. Stabilirea rutelor comerciale va reduce prețul. Apoi, resursele sunt mult mai diverse și au o valoare intrinsecă. Un oraș care produce mașini și bijuterii, spre exemplu, va primi multe puncte la finele jocului.

La fel ca în 7 Wonders, scopul jocului este de a acumula cât mai multe puncte. Banii au o valoare mai mare aici (1 punct la fiecare 2 lire), clădirile în sine pot genera bonusuri imense, dar există și câteva penalizări. În speță, orașele lipsite de districte rezidențiale vor fi considerate orașe-fantomă și vor primi -10 puncte, iar cele fără sursă de curent electric vor primi -5. Fiindcă din joc lipsește conflictul militar, Sottosanti a decis să introducă un alt element care să genereze tensiune: dezastrele. Inspirându-se puternic din SimCity, designerul a implementat în fiecare rundă un singur cartonaș care pune la încercare orașele rivalilor. Inundațiile, incendiul și în cele din urmă valul de criminalitate le vor testa rezistența. Și-au luat măsurile necesare de precauție? Au fonduri de rezervă? Dacă nu, vor pierde clădiri. Mecanica e ușor controversată, dar Sottosanti argumentează foarte bine decizia de a o include, într-o postare pe blogul său. Am jucat un număr suficient de partide cât să spun că nu strică jocul, ba dimpotrivă, îl face mai dinamic.

Un alt element împrumutat din 7 Wonders (nu mai termin cu astea) este ideea de minune. Tematic, aici nu construiești minuni ale lumii ci ai niște clădiri speciale denumite cornerstones (pietre de temelie). Acestea îți oferă fie bonusuri imediate semnificative, fie surse de venit pe parcursul jocului, fie multe puncte la final. Pentru a le construi va trebui să decartezi cartonașul păstrat, iar pentru a se asigura că nu vei scăpa așa de dezastre, jocul interzice decartarea acestora, cu excepția cazului sus-menționat în care e dezastrul e ultimul tău cartonaș.

Aspectul jocului e rezonabil, poate puțin mai bun decât în unele dintre celelalte titluri semnate Klemens Franz, dar NEOM chiar nu se bazează pe felul cum arată. Sunt câteva găselnițe de design care fac acomodarea puțin mai ușoară, cum ar fi diferențierea jetoanelor de resurse în funcție de valoarea lor: cele brute sunt pentagoane, cele procesate sunt hexagoane, iar cele de lux sunt octogoane. Iconografia e destul de bună în mare, astfel încât nu e esențială traducerea jocului, dar unele cartonașe necesită explicații fiindcă sunt prea complexe. Dintr-o încurcătură cu procesul de ambalare, unii cumpărători au primit piesele în germană, iar regulamentul în engleză. Distribuitorul a reacționat rapid și a remediat situația, trimițând piesele potrivite celor afectați, dar cu această ocazie ne-am testat abilitățile de deducție. Rathaus nu e casa cu șobolani.

În esență, ai putea considera NEOM un soi de 7 Wonders cu o tematică mai actuală și ceva mai multă profunzime, dar cred că inovațiile și elementele imprumutate din SimCity sunt suficient de solide cât să-l facă un joc de sine stătător. Nu e un upgrade propriu-zis, fiindcă NEOM nu merge în 7 și nu e nici un joc strict pentru gameri, deși s-ar putea să placă mai mult celor care-au pus mâna un pic pe mouse și au încercat să-și pună blocurile departe de furnale. Senzațiile pe care le încerci când reușești să proiectezi un oraș grozav, când vezi că diferitele clădiri se potrivesc, când scapi ca prin urechile acului de un dezastru nimicitor sunt greu de descris. Trebuie încercat.

 

Plusuri: Ture simultane, rejucabilitate mare, interacțiune bună între jucători.

Minusuri: Aspect neimpresionant.

Siteul boardgamers.ro e un proiect lansat în luna mai 2011 și a publicat articole până în 2020. Recenziile jocurilor au fost mutate pe Gazeta Jocurilor.

Tabara Jocurilor 2024
HowToPlay.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reviews

Voulez vous jouer avec moi, ce soir? – Review – Cina la Paris

Cu toții ne dorim sa gustam din viata de noapte a orașului iubirii. Cina la Paris te invita sa faci asta, insa de pe partea cealaltă a baricadei, adica din punctul de vedere al industriei ospitalitatii și, în loc de distracție, te va pune puțin la munca. Vei intra în pielea unui antreprenor în plin […]

Citește mai mult
Reviews

Salvează lumea cu Daybreak, joc nominalizat la Kennerspiel 2024

Daybreak, nominalizat la Kennerspiel des Jahres 2024, este un joc cooperativ pentru 1-4 jucători despre combaterea schimbărilor climatice, avându-i ca designeri pe Matt Leacock (cunoscut pentru Pandemic, unul dintre cele mai populare și iubite jocuri de societate cooperative) și Matteo Menapace. Jucătorii iau rolul unei puteri mondiale (China, Europa, Statele Unite și Majoritatea Lumii) care […]

Citește mai mult
Reviews

In padurea cu alune, aveau casa 2 bursuci, vine pupaza si spune…

Toți visam la plimbări lungi prin natura, în care sa vedem peisaje impresionante, sa cream amintiri frumoase și sa întâlnim animale sălbatice. Nu chiar orice animal sălbatic, cu toate ca o întâlnire nas în nas cu Moș Martin ar creea cu siguranță niste amintiri memorabile, însă nu prea văd pe nimeni sa își dorească asta. […]

Citește mai mult