
În SUA, industria jocurilor de societate se află în prezent într-o perioadă de incertitudine, pe fondul discuțiilor privind impactul potențial devastator al taxelor vamale. Producătorii, distribuitorii și editurile se străduiesc să se pregătească pentru o creștere semnificativă a costurilor de import al jocurilor în Statele Unite.
Principala problemă o reprezintă incertitudinea care planează asupra acestei situații. În noiembrie 2024, fostul președinte Donald Trump a evocat posibilitatea impunerii unor taxe vamale de până la 100% asupra importurilor din China, unde majoritatea jocurilor de societate sunt fabricate.
La începutul anului, taxele vamale au fost setate de SUA la doar 10%, dar declarațiile ferme ale lui Trump și taxele vamale reciproce impuse de China asupra produselor americane au creat un mediu comercial imprevizibil, iar luni Trump a semnat un decret prin care a crescut taxele la 20%.
China a răspuns cu aplicarea unor tarife între 10 și 15% pentru diferite produse, iar Canada și Mexic au anunțat și ele tarife la produsele importate din SUA ca răspuns la cele impuse lor.
Robert Geistlinger, președintele companiei americane Arcane Wonders, explică modul în care chiar și o rată a taxelor vamale de 10% va avea un impact disproporționat asupra editurilor care operează deja cu marje de profit foarte mici.
“Jocurile de societate sunt pe cale să devină mai scumpe. Nu afirm acest lucru ca pe o opinie, ci ca pe o realitate cu care se confruntă editurile în prezent”, declară Geistlinger.
Nu este un secret faptul că multe jocuri de societate sunt fabricate în afara Statelor Unite, majoritatea fiind produse în China. La data de 4 februarie 2025, actuala administrație a implementat o taxă vamală de 10% asupra tuturor produselor importate din China. Aceasta include, desigur, și jocurile de societate. Odată ce costul unui produs a crescut, prețurile rareori scad ulterior.
Robert Geistlinger, președinte, Arcane Wonders
Înainte de a lucra la o editură, Geistlinger era preocupat de impactul potențial al taxelor vamale asupra prețurilor jocurilor de societate, atât ca un pasionat cu o colecție considerabilă, cât și ca profesionist în domeniul logisticii. În 2018, pe când lucra pentru o companie de logistică, a asistat la prima rundă de taxe vamale impuse produselor fabricate în China. Din fericire, la acea vreme, jocurile de societate nu erau incluse în lista codurilor produselor afectate. Cu toate acestea, problema a fost ridicată în cadrul întâlnirilor cu mai mulți clienți, care se întrebau ce s-ar întâmpla dacă situația s-ar schimba.
Marje de Profit Reduse și Impactul Taxelor Vamale
“Secretul mai puțin secret al industriei jocurilor de societate este că marjele de profit sunt extrem de reduse pentru majoritatea editorilor”, explică Geistlinger. Pentru a înțelege cu adevărat modul în care taxele vamale afectează aceste marje și, implicit, prețul final plătit de consumator, trebuie să analizăm modul în care sunt aplicate aceste marje și cum se stabilește costul final al jocului.
Factorul cel mai important care stabilește prețul de vânzare recomandat de producător (MSRP) pentru orice produs este “costul de livrare”. Acesta include nu doar costul de fabricare a jocului, ci și prețul de transport al jocurilor către un depozit. Importurile, taxele vamale și chiar redevențele pot influența acest număr. Acest cost este apoi multiplicat pentru a se ajunge la un MSRP, majoritatea companiilor optând pentru rotunjirea numărului în sus sau în jos la un increment de 0,99 sau 4,99.
De exemplu, un joc nou cu un cost de fabricare de 10,00 USD și un cost de transport de 1,50 USD per joc pentru 10.000 de exemplare, într-o lume pre-taxe vamale. Costul de livrare ar fi de 11,50 USD pentru acest joc. Un coeficient de marcare rezonabil ar fi x7, rezultând un MSRP de 80,50 USD. Editura va decide cum să ajusteze MSRP-ul folosind această formulă. În acest caz, cel mai probabil, MSRP-ul ar fi stabilit la 79,99 USD sau mai puțin.
Geistlinger evidențiază faptul că mulți editori reduc artificial aceste numere pentru a nu “scoate jocul de pe piață”. Un joc ar putea necesita un preț de 79,99 USD, dar, din cauza percepției consumatorilor, este lansat la 49,99 USD sau 59,99 USD, reducând marja de profit.
Impactul Asupra Distribuției și Retailerilor
Distribuitorii și retailerii aplică, de asemenea, marje de profit. Editura vinde jocul distribuitorilor la un discount semnificativ, de obicei între 35% și 40% din MSRP. Retailerii achiziționează apoi jocurile de la distribuitori la un alt procent din MSRP, de obicei în jur de 50%. În cele din urmă, jocul ajunge pe rafturile magazinelor, la dispoziția consumatorilor.
Taxele vamale adaugă costuri la importuri și taxe, fiind calculate pe baza valorii mărfurilor și a costului transportului. Costurile de transport au crescut în ultimii cinci ani, iar taxele vamale adaugă o presiune suplimentară.
În exemplul menționat anterior, o taxă vamală de 10% adaugă 1,50 USD la costul de livrare al jocului, ceea ce, la prima vedere, nu pare o sumă considerabilă. Cu toate acestea, impactul se amplifică pe măsură ce este aplicat prin marjele de profit. La un nivel de bază, 1,50 USD în taxe vamale va crește MSRP-ul cu între 7,50 USD și 10,50 USD, în funcție de marja de profit utilizată.
Consumatorii au reacționat negativ la creșterile de prețuri din trecut, iar costurile de fabricație și transport au crescut deja în ultimii cinci ani. Taxele vamale adaugă o creștere instantanee de 10%, iar majoritatea editurilor nu au marje de profit suficiente pentru a absorbi aceste costuri.
“Ca un pasionat de jocuri, îmi doresc să continui să creez jocuri noi pentru oameni din întreaga lume. Ca un om de afaceri, vreau să fac mai mult decât să mențin luminile aprinse. Vreau să cresc”, concluzionează Geistlinger.
Există și alte opțiuni pentru editori, cum ar fi crowdfunding-ul și vânzările directe către consumatori/retaileri, dar acestea vin cu propriile provocări și dezavantaje. Distribuția rămâne cea mai ușoară modalitate pentru editurile mici de a ajunge la un public mai larg de jucători și retaileri. Toate acestea pentru a spune ceea ce ar trebui să fie evident acum: jocurile de societate sunt pe cale să devină mai scumpe. Și odată ce prețul unui lucru a crescut, rareori scade din nou.