Daybreak, nominalizat la Kennerspiel des Jahres 2024, este un joc cooperativ pentru 1-4 jucători despre combaterea schimbărilor climatice, avându-i ca designeri pe Matt Leacock (cunoscut pentru Pandemic, unul dintre cele mai populare și iubite jocuri de societate cooperative) și Matteo Menapace.
Jucătorii iau rolul unei puteri mondiale (China, Europa, Statele Unite și Majoritatea Lumii) care împărtășesc același obiectiv: reducerea emisiilor de carbon înainte de a deveni prea cald sau de a aduce prea multe comunități într-o situație de criză. Jocul este ușor asimetric, deoarece fiecare putere mondială are o tablă de joc unică și o configurație diferită cu care începe jocul, însă regulile rămân aceleași pentru toată lumea ceea ce face ca Daybreak să fie un joc accesibil, ușor de învățat și jucat de un public larg.
Mecanismul principal al jocului se bazează pe a găsi sinergia dintre cărțile jucate. Toate cărțile sunt foarte tematice și pe ele poți găsi și un code QR pe care dacă îl scanezi vei putea afla mai multe informații despre dinamica și funcționalitățile în viața reală a ceea ce joci dar și explicația cărții și linkuri către alte cărți cu care aceasta interacționează.
Așa că dacă îți place modul în care funcționează cărțile în 7 Wonders, Terraforming Mars sau Ark Nova, îți sugerez să încerci Daybreak pentru a vedea mecanismul și în contextul unui joc cooperativ.
Daybreak este intuitiv și cred că va fi tot mai des prezent pe masa noastră cu tot mai multe grupuri de prieteni și probabil va înlocui Pandemic pentru noi, până la următoarea variantă Legacy desigur.
Momentan abia am jucat primul nostru joc: 2 jucători (China și SUA), nivel mediu de dificultate, am câștigat în runda 4 din 6 după vreo 2 ore de discutat politici și tehnologii care pot salva planeta. Abia așteptăm să-l jucăm din nou cu alte roluri, cărți de provocare, diverse nivele de dificultate și în număr diferit de jucători.
Ce apreciez cel mai mult la Daybreak este designul elegant care face jocul foarte fluid, fiecare mișcare contează și îi poate ajuta și pe ceilalți jucători așa că și satisfacția este pe măsură. Un alt lucru important de menționat mi se pare faptul că sunt șanse extrem de mici ca unul dintre jucători să conducă jocul și să-și impună punctul de vedere cum se poate întâmpla în alte jocuri cooperative. Ne putem sfătui desigur însă sunt destul de multe cărți implicate care sunt eficiente în funcție de sistemul construit deja, în plus cu cât ție îți merge mai bine cu atât ajuți mai mult echipa.
Daybreak va fi disponibil în librăria de jocuri din Tabăra Jocurilor de anul acesta așa că dacă nu l-ați jucat încă, vă aștept cu drag să-l încercăm împreună, deoarece este într-adevăr o gură de aer proaspăt în jocurile de familie cooperative.